Ett sekel av nyskapande

Framtid - 2017-Oct-02

I höst fyller Mitsubishi 100 år som bilföretag. Det är ett sekel som rymmer både tekniska revolutioner, visionär ingenjörskonst, makalösa rallyrekord, banbrytande miljömål, unikt hantverk och tre diamanter. Men som också ger en försmak på en ännu mer svindlande framtid. Vi berättar historien om varumärket som alltid legat steget före.


ALLTING BÖRJADE MED båtar. I mitten av 1800-talet öppnades öriket Japan upp för handel med omvärlden, vilket snabbt gav sjöfarten en nyckelroll. Den anrika japanska ätten Tosa Clan såg potentialen och startade 1870 ett av landets första handelsbolag, Tsukumo Shokai. Det var ett enkelt litet rederi med tre ångfartyg och sin bas i Osaka.
Men snart skulle mycket komma att förändras. Våren 1873 tog Yataro Iwasaki, en 38-årig bondeson från byn Tosa, över ledningen för företaget. Han var en ambitiös och förslagen ung man som utbildat sig vid Japans finaste skolor. Två av hans första åtgärder blev att flytta huvudkontoret till Tokyo och byta namn till Shokai Mitsubishi. Yataro såg även till att bredda företaget mot nya sektorer, som gruvdrift, fastigheter och banker. Strax innan Yataro dog lanserade han idén som än i dag ligger till grund för Mitsubishis logotyp. En hybrid av första arbetsgivarens familjevapen (Mitsugashiwa) och hans eget (Sangaibishi), som tillsammans bildade en elegant rödvit symbol med slagkraftigt budskap – tre diamanter. Därefter gick ledarskapet vidare i släktleden: först till den yngre brodern Yanosuke, sen till brorsonen Hisaya, och så småningom till hans kusin Koyata.
Nu hade Mitsubishi utvecklats till ett, med tidens mått, modernt företag som fördelat sina många verksamheter i separata divisioner. Man hade också expanderat till de kemiska och elektriska industrierna. Ändå var det något väsentligt som saknades. Redan grundaren Yataro Iwasaki hade förutspått att privata motorfordon snart skulle få en bärande roll i samhället. Men det blev Koyata som tog det definitiva klivet in i Mitsubishis framtid.
FÖR EXAKT HUNDRA år sedan, hösten 1917, rullade den första bilen ur fabriken – Mitsubishi Model A. Det blev också den första massproducerade bilmodellen i Japans historia. Model A var avsett som ett lyxfordon för regeringens tjänstemän och byggdes helt för hand. Med sin exklusiva interiör av vitlackat cederträ gav den ett tidigt smakprov på Mitsubishis signatur: lika pålitligt som visionärt japanskt hantverk av högsta klass.

– Jag tror att nyckeln till Mitsubishis framgång är att vi har varit pionjärer. Vi har legat i framkant inom ny teknik och vågat utforska nya horisonter, oavsett om det gäller elbilar, plug-in hybrider eller miljöansvar, säger Henrik Edemalm, vd för Mitsubishi Motors Sverige.

Just denna upptäckarglädje löper som en röd tråd genom hela varumärkets historia. Redan de följande åren presenterade Mitsubishi en rad sensationella tekniska landvinningar. De utvecklade den första japanska dieselmotorn för motorfordon. De skapade bussen B46, som var den mest kraftfulla för sin tid. Och 1936 tog de fram den första japanska fyrhjulsdrivna personbilen PX33 – en banbrytande föregångare till Pajero och Outlander. Så kom andra världskriget. I spåren av förödelsen lades alla krafter på att rusta upp bostäder och infrastruktur, snarare än att bygga bilar. Släkten Iwasakis epok nådde sin ände och 1946 upplöstes företaget i en myriad av mindre enheter. Men ödet skulle vända. Efter krigets slut tog Japans tillväxt ny fart. Något som Mitsubishis olika dotterbolag i högsta grad bidrog till, som ledande tillverkare inom allt från tv-apparater och kameror till flygplan.
Outlander fr. 259 900 kr
ÅR 1954 BLEV en verklig omstart. En rad fusioner av de hundratals företag som tidigare ingått i Shokai Mitsubishi genomfördes nu och bildade Mitsubishi Corporation. Tajmingen kunde inte varit bättre. Året därpå lanserade Japans regering, som insett värdet av en inhemsk bilindustri, en nationell plan för att skapa ett helt nytt fordon »för det japanska folket«. Mitsubishis svar blev den kompakta lilla familjebilen Mitsubishi 500. Modellen kom ut på den japanska marknaden 1960 och fick genast rubriker för sin rationella design, men kanske ännu mer för sitt mycket facila pris (390 000 yen). Mitsubishi 500 var även en uppvisning i den unika ingenjörskonst man förvärvat från sitt byggande av såväl fartyg som flyg. Till exempel var bilen den första någonsin som testkörts i en vindtunnel. Nästan över en natt blev namnet Mitsubishi på allvar synonymt med bilar. Inom loppet av tre år sålde man plötsligt över 75 000 fordon per år. Succén med Mitsubishi 500 följdes snart upp av den första större familjebilen, Colt 600. Modellen blev en symbol för 1960-talets moderna livsstil och en statusmarkör för en ny generation japaner. Den blev också starten på den världsberömda Colt-serien, med storsäljaren Galant i spetsen. Parallellt med de tekniska innovationerna präglas Mitsubishis historia av ett annat arv: samspelet mellan människa och natur. Det var den ideologin som fick dem att börja experimentera med utsläppsfria fordon redan på 1960-talet. Arbetet ledde 1971 fram till den första elbilen Minica EV, som användes av flera japanska energibolag.

– Den viktigaste frågan för vår tids biltillverkare är att kunna erbjuda fordon som inte skadar vår planet. Det är en förutsättning för ett hållbart bilsamhälle. Men vi tror också på att ge våra kunder fordon som är roliga och säkra att köra, samtidigt som vi uppfyller vårt ansvar för miljön, säger Kanenori Okamoto, chef för E-Mobility på Mitsubishi Motors.

KUNSKAPEN OM MILJÖVÄNLIGA fordon har med andra ord länge funnits inom företaget. Men det var på 1990-talet, när insikten om den globala uppvärmningen tilltog, som man växlade upp rejält och prioriterade miljöansvaret som ett av sina viktigaste mål, berättar Okamoto. Ett resultat av det gröna vägvalet syntes 2009, när man som första bilmärke i världen startade en massproduktion av den helt eldrivna bilen Mitsubishi i-MiEV.
Men när Mitsubishi tog steget ut på den globala scenen var det andra milstolpar som ekade högst. 1970 separerades all biltillverkning från Mitsubishi Corporation och dagens Mitsubishi Motors såg ljuset. Samtidigt gav nya allianser en allt stark etablering i USA, inte minst med klassikern Dodge Colt, och 1974 deltog man för första gången i London Motor Show, vilket blev startskottet förförsäljningen i Europa. Nu talade alla om Mitsubishi Lancer – en bil som radat upp vinster i rallytävlingar världen över och med tiden blev legendarisk.
Snart skulle dock en annan modell ta över tronen på rallyscenen. Vintern 1983 anmälde Mitsubishi sin nya suv Pajero, en robust terrängbil döpt efter en sydamerikansk vildkatt, till världens tuffaste cross country-tävling, Paris-Dakar. Ett lopp som gick genom sandstormar och brännande hetta i Saharas öken. Bara två år senare tog Pajeron sin första totalseger. Konkurrensen hårdnade för varje år, men bilen fortsatte att vinna. Mellan 1985 och 2007 körde Pajeron hem makalösa tolv segar. Det är inget annat bilmärke i närheten av.
Pajero fr. 449 900 kr
NU KASTADE HELA motorvärlden avundsjuka blickar mot de japanska ingenjörernas förmåga att bygga så kraftfulla bilar. Succén med urstarka pickupen L200 blev ännu ett bevis. Pajeron var också en språngbräda till Mitsubishis dominans på suv-marknaden, där man ständigt legat i teknisk framkant med allt från effektivare motorer, bättre grepp och smartare säkerhetssystem till lanseringen av världens första miljövänliga suv, Outlander. En morgon i oktober 2012, på bilsalongen i Paris, presenterades så bilen som skrev om spelreglerna. Outlander Plug-in Hybrid förenade Mitsubishis tekniska expertis och gröna filosofi på ett helt nytt sätt. Den var större, starkare – och först med kombon suv och supermiljöbil. Crossovern blev ett fenomen som med över 150 000 sålda bilar är världens mest populära laddhybrid.
L200 fr. 234 900 kr

– Jag tycker Outlander Plug-in Hybrid är ett utmärkt

exempel på vårt dna. Den visar på Mitsubishis arv av

yppersta ingenjörskonst och vår vilja att bryta ny mark.

Genom att fortsätta erbjuda ett laddbart alternativ för

varje ny suv, som fortfarande är bulken i vår volym, ska vi

leva upp till vårt högt ställda miljömål, säger Daniel Nacass,

pr-chef på Mitsubishi Motors Europe.

Det målet stod klart redan i Drive@Earth, Mitsubishis progressiva miljövision från 2009. Här slår man fast att företagets fordon ska släppa ut hälften så mycket koldioxid 2020 som de gjorde 2005. Och att minst 20 procent av försäljningen ska bestå av elbilar år 2020. Fjolårets konceptbilar, eX Concept och Ground Tourer Concept, ger en vink om vägen dit med mer effektiva och lättladdade elmotorer. Medan senaste modellen Eclipse Cross är den första i en ny generation suvar, med en djärvare design och hypermoderna digitala finesser.
MEN HISTORIEN HAR lärt oss att framtiden ofta är ännu mer omvälvande än man kan tro. Henrik Edemalm, vd för Mitsubishi Motors Sverige, ser hur teknikens svindlande utveckling ständigt skriver om prognoserna. Med nya alternativa drivmedel eller självkörande bilar.

– Den stora utmaningen för oss blir omställningen av

den svenska vagnparken från fossila bränslen till ny

teknik. Då är det ytterst avgörande att infrastrukturen

med laddstationer och anpassningar för eldrivna fordon

utvecklas och hänger med. Personligen tror jag att om

bara 15–20 år så är fossila bränslen ett minne blott och vi

ser självkörande bilar på vägarna, säger han.

Mycket har hänt sedan Model A rullade ut på Tokyos gator för 100 år sedan. I dag är Mitsubishi ett av Japans största företag och ledande på hållbar teknologi. Men det finns också saker som består: tre diamanter, viljan att vara först – och tron på att ett bilmärke kan bidra till en bättre värld. Den resan har bara börjat.
Outlander Plug-In Hybrid 100 Year Edition fr. 489 900 kr