Att köra intelligent

Vi har en lång, framgångsrik historia inom rallyvärlden och all den erfarenhet och kunskap vi har samlat på oss märks i de fordon vi tillverkar. Men vi kan också hjälpa dig att få ut maximalt av din bil, vare sig det gäller att köra ekonomiskt, säkert eller under extrema förhållanden.

Säker kurvtagning under alla förhållanden

Understyrning inträffar när din bil svänger mindre än vad framhjulen visar, eftersom framhjulen glider över underlaget. Överstyrning innebär att din bil i själva verket svänger mer än vad framhjulen visar; Bakvagnen glider mot fronten och kan till och med sladda runt hela bilens axel. Mitsubishi har utvecklat olika högteknologiska system för att förhindra att dessa situationer uppstår.


ASTC HJÄLPER DIG ATT UNDVIKA UNDER- OCH ÖVERKÖRNING

Föraren kan korrigera understyrning genom att lätta på gasen. Detta får bilen att minska i fart och ger framhjulen möjlighet att återfå sitt grepp. Mitsubishiförare behöver inte tackla dessa problem, då vi kan utrusta samtliga modeller med ett elektroniskt antisladd – och antispinnsystem (ASTC). Detta system upptäcker automatiskt hjulslir och svarar omedelbart med att på elektronisk väg minska motoreffekten eller att bromsa ned hjulet i fråga med hjälp av en en speciell broms. Föraren kommer inte ens att märka att systemet ingripit och kan tryggt fortsätta sin färd.

Under- och överstyrning är problem som egentligen inte berör förarare av Mitsubishifordon utrustade med fyrhjulsdriftsystemet AWC (All Wheel Control). AWC är en dynamisk kontrollfilosofi för fyrhjulsdrivna bilar som använder sig av samtliga däcks maximala grepp för att säkerställa bästa möjliga vägprestanda, oavsett förhållanden. Mitsubishi har utvecklat denna teknik med hjälp av de erfarenheter man samlat på sig från rallysporten, där man under många år tävlat på högsta, internationella nivå. Den senaste inkarnationen av detta system är Super All Wheel Control (S-AWC). Denna teknik har iinstallerats i Mitsubishis toppmodell, Lancer Evolution. Det är ingen överdrift att säga att detta system saknar konkurrens på marknaden. Den erbjuder det senaste inom utvecklingen och förmågan att bygga vidare på de senaste nio generationernas redan häpnadsväckande rykte. Precis som med tidigare versioner, så kan S-AWC anpassas till snö, grus eller grova asfaltsunderlag med hjälp av en enkel omkopplare.

 

Aktiv mellandifferential (ACD) Hjärtat i S-AWC-systemet är en aktiv differential. I motsats till passiva system, som endast reagerar på upptäckten av att greppet förlorats på en av axlarna, så tar den aktiva mellandifferentialen också emot elektronisk information från S-AWC-systemet för att bestämma det optimala vridmomentet mellan fram- och bakaxlen. Detta distribueras sedan via en hydralisk flerlamellskoppling.

 

Elektroniskt styrd bakre differential (AYC): Vad gäller vägfordon är den elektroniskt styrda bakre differentialen en kännetecknande egenskap som förblivit unik för Lancer Evolution. Den har vidareutvecklats för vad som nu utgör den tionde generationen. Precis som i tidigare versioner, så insamlar den ständigt information om acceleration i sidled och framåt, styrvinkel och hjulhastighet och fördelar vid behov vridmomentet mellan bakhjulen. Utöver detta, så har den nya Lancer Evolution nu också förmågan att med hjälp av den elektroniskt styrda bakre differentialen jämföra bilens “attityd“ gentemot förarens intentioner och göra nödvändiga justeringar för att säkerställa att förarens önskemål uppfylls. Utöver detta så har Lancer Evolution också möjlighet att applicera bromskraft individuellt på framhjulen, när gränsen för bakre differntialen är nådd, och till och med tillhandahålla ytterligare YAW-moment i syfte att understödja den elektroniskt styrda bakre diffrentialen och därmed öka kurvtagningskapaciteten.

 

  • Aktiv stabilitetskontroll(ASTC): Med hjälp av sensorer placerade runt bilen, så upptäcker den aktiva stabiltetskontrollen genast uppkomsten av hjulslir. Genom att strategiskt applicera varje enskild broms enligt behov motverkas en stabilitetsförlust. Den aktiva stabilitetskontrollen försäkrar en stabil start from stillastående. Denna teknologi reagerar så snabbt och mjukt att föraren ofta inte är medveten om dess verkan.

 

  • Sports ABS: Detta system använder sig av sensorer på alla fyra hjul och hindrar dem från att låsa sig, till och med under de mest extrema inbromsningar. Systemet har designats för att vara så lite påträngande som möjligt och kommer komplett med elektonisk romskraftsfördelning (EBD) som ser till att var och ett av hjulen alltid har största möjliga bromskraft till förfogande. Dessutom tar systemet också emot indata från rattens vinkelsensor. Detta betyder, under  ABS förutsättningar(full broms) , att bromstyrkan på höger och vänster sida kan läggas om av ABS-enheten för att förbättra rotationsförmågan när man svänger runt ett hörn.

Miljövänlig körning

Att köra på ett sådant sätt att man visar ansvar för miljön handlar inte bara om att göra det som är rätt. Det är också ett sätt att spara pengar, eftersom en bil som använder mindre bränsle och allmänt minskar slitaget på dess delar, kommer att skörda ekonomiska fördelar för dess innehavare. Vi kan hjälpa dig att köra miljövänligt. Utforska den här avdelningen för att lära dig hur

Det nya sättet att köra bil

En ren miljö är någonting du kan hjälpa till att bevara genom att ha följande gröna körtips i åtanke.

 

  1. Växla mellan 2000 och 2500 v/min. Om du har en automatväxel, försök undvika att använda sports mode och kickdown (snabb acceleration)
     
  2. Låt din bil rulla. När du ser att trafikljuset framför dig redan har slagit om till rött, lyft foten från gaspedalen och låt bilen rulla mot det.
     
  3. Kör i jämn fart och med högsta möjliga växel. 80 km/h på femmans växel eller 50 km/h på fyran leder till mindre bränsleåtgång. Det orsakar inga skador på din bil.
     
  4. Mät ditt däcktryck. För lågt tryck ger högre däckmotstånd. En allmänt accepterad uppfattning är att 20 procents för lågt lufttryck leder till 3 procent högre bränsleförbrukning.
     
  5. Stäng av motorn när du måste vänta mer än en minut (d.v.s. inför en broöppning eller under trafikstockning). Detta kan spara dig upp till 0.5 liter bränsle per timme.
     
  6. Byt olja och filter enligt servicehandboken
     
  7. Använd dig endast av luftkonditioneringen när det behövs. Studier har visat att luftkonditioneringen orsakar en smärre ökning av bränsleförbrukningen (mellan 2 och 10 procent).
     
  8. Använd de inbyggda instrumenten för att spara bränsle. Färddatorn och farthållaren kan hjälpa dig att växla i rätt ögonblick och ge dig en jämn, stadig fart.
     
  9. Mer än 50 procent av den energi som krävs för att en bil skall röra sig framåt används till att övervinna aerodynamiskt luftmotstånd (pressa undan luft). Ju snabbare du kör, desto mer ökar luftmotståndet vilket påverkar bränsleekonomin negativt. Om du ökar hastigheten från 100 km/tim till 120 km/tim kommer bränsleåtgången att öka med ungefär 20%. Att minska farten från 100 km/tim till 90 km/tim förbättrar bränsleekonomin med ungefär 10%. Försök förutspå förändringar i trafikflödet så att du med lätthet kan stanna och starta. Att köra i jämn takt sparar bränsle.

Rätt förarposition

 

  1. Sätet måste justeras så att dina skulderblad vilar mot ryggstödet. Din ländrygg och bak skall vara väl inpassade i sätets form, respektive kurva. Luta inte sätet bakåt, då denna position inte ger stöd åt din rygg och kan orsaka ryggproblem under långfärd.
     
  2. Justera sätet på ett sådant sätt att det ger dina lår stöd. Säteskudden bör vara nära baksidan av dina knän. Se till att sätet är i en position så att dina ben är lätt böjda när du trycker ned fotpedalerna i botten.
     
  3. Alla Mitsubishis modeller har en ratt som kan justeras upp och ned. Rattens position bör anpassas så att dina handleder befinner sig rakt ovanför ratten då dina armar är utsträckta. Dina armar bör vara böjda när du håller ratten i “tio i två“- eller “kvart i tre“-position. Se till att dina tummar pekar rakt upp och inte är placerade runt ratten. Detta förhindrar att du bryter tummarna i händelse av du blir påkörd bakifrån.
     
  4. Nackstödet fungerar avlastande i händelse av en olycka. Det måste justeras på ett sådant sätt att den centreras i huvudhöjd och vilar så nära ditt bakhuvud som möjligt. Justeringar av nackstödet är viktigt då den korrekt justerad kan förhindra pisksnärtsskador (när huvudet plötsligt kastas bakåt efter en kollision bakifrån).