8848 Altitude valde Outlander Plug-in Hybrid

Tjänstebil - 2016-Jul-09

Vi sökte en tjänstebil som är stor och kan hantera många olika situationer men samtidigt passar vår miljöprofil, säger Fredrik Käll, försäljningschef på 8848 Altitude som tillverkar innovativa kläder för skidåkare och andra aktiva människor.


”Min förbrukning är kraftigt mindre”

Det var flera faktorer som spelade in när Fredrik Käll och företaget 8848 Altitude valde nya bilar till sin tjänstebilsflotta. Efter att under många år haft en spretig flotta med olika bilmärken och modeller bestämde sig företaget för att ta ett större och tydligare grepp. Till slut föll valet på Mitsubishis nya Outlander Plug-in Hybrid. 8848 Altitude har nu sju Outlanders i sin flotta. Men beslutet att välja en laddhybrid var inte helt solklart från början, även om bilen uppfyllde både de miljökrav och storleks- och lastningskrav företaget hade, menar Fredrik Käll.
– Jag kan ärligt säga att jag var en av dem som var mest skeptisk. Jag kör drygt 15 mil per dag och därför var jag inte helt säker på att hybriddriften skulle passa mig. Till slut föll valet på Mitsu bishis nya Outlander Plug-in Hybrid för 8848 Altitude som nu har sju Outlanders i sin flotta. Två faktorer med Outlandern var extra viktiga och fick 8848 Altitude att våga satsa på en flotta av plug-in hybrider. Dels förmåns-värde på 971 kronor i månaden netto* och även att det är Sveriges mest sålda super miljöbil under de senaste åren.– Vi valde att slå till och det ångrar vi inte. Det var ingen skillnad alls mot en vanlig diesel eller bensin-driven bil, säger Käll. För att underlätta laddningsmöjligheterna för de anställda installerades laddstolpar på företagets parkering vilket gör att bilarna kan snabbladdas på dagarna. Några veckor efter att företaget fått bilarna levererade blev det en intern tävling på företaget om vem som kan köra längst på en tank, inklusive eldrift. En bränsletank på Outlandern rymmer drygt 40 liter bränsle och det går att köra upp till fem mil på ren el-drift. Det innebär att kostnaden per mil sjunker dramatiskt. I snitt kostar en normalladdning för eldrift 12–15 kronor. En av de anställda som använder bilen dagligen för pendling till och från jobbet tog sig hela 224 mil på en tank bränsle innan han behövde tanka. På dagarna laddades bilen på arbetsplatsen och därför kunde driften optimeras.

“Även om det inte är helt och hållet eldrift så känns det ändå bättre i hjärtat att man kan hjälpa till åtminstone lite genom att sänka utsläppen.”

För Fredrik Käll, som kör långa sträckor varje dag, räcker inte eldriften hela vägen, men nästan. – Min snittförbrukning har minskat kraftigt. Även om det inte är helt och hållet eldrift så känns det ändå bättre i hjärtat att man kan hjälpa till åtminstone lite genom att sänka utsläppen, säger han. Fredrik Käll pekar på att han tror att miljöaspekten kommer bli allt viktigare inom tjänstebilssektorn. En ny sorts konsumenter växer fram som har miljö och hållbarhet som grundvärderingar. Det kommer också återspegla hur företag väljer tjänstebilar. Ett tydligt tecken på detta är att Outlander Plug-in Hybrid är en av Sveriges mest sålda SUV:ar. – Att kunna ha en sådan här stor och stark bil men som ändå är supermiljöbil passar oss perfekt. Vi är mycket ute på mässor och drar därför tunga släp. Det är inga problem med Outlandern med tanke på att den har fyrhjulsdrift. Sedan är den snygg också, det är inte helt fel, säger Fredrik Käll.